Hur det är att köa utanför Sergel

Hela tiden har jag varit noga med att skriva att det bara kanske blir en tävling utav en biljett till fan-eventet på Hovet. Jag har nu fått tag på två biljetter (ej VIP). Just nu är det väldigt osäkert om det blir en tävling eller inte. Hanna kanske lyckas komma ner mot Stockholm det datumet nämligen. Någon gång nästa vecka vet vi hur det blir. (Blir det en tävling kommer den avgöras ganska fort, för att man ska ha tid att boka resan osv.)

Hur som helst så har jag biljetter till sektion A18, rad 6, plats 25-26.



En del kan vara intresserade, så därför tänkte jag dela med mig utav min upplevelse att köa utanför Filmstaden Sergel i väntan på biljetter.

Jag kom dit ca 19:30. Precis framför mig i kön stod en tjej (Angelina) som jag känner men inte träffat på ungefär tre år! Vi började prata lite och efter ett tag kom de två tjejerna som jag hade planerat att köa med: Emma och Gabbi.
Vi bredde ut oss på marken med filtar och allt vad det var och och kom fram till att det var ca 160-200 i kö framför oss. Väldigt många var dock borta just då. VIP var redan slut för flera timmar sedan.
Som tur var hade vi laddat upp med massa godis, kortlek, dator så vi kunde kolla på film och massa samtalsämnen. ;) Tiden gick jättefort! Speciellt innan klockan två, då vet jag inte riktigt var tiden tog vägen.

Min grupp som jag satt med växte till sju personer. Vi blev väldigt irriterade på att enligt SF skulle det bara vara att kuta till dörrarna vid biljettsläppet. Bredvid oss satt det två personer, och en av dem var vuxen. Tillsammans med henne så gick vi och pratade med SF. VIP och reserv-VIP hade fått skriva upp sig på en lista för att alla som var där i tid skulle få sina VIP-biljetter. Men då tyckte vi att "vi andra då? Vi som sitter här hela natten men inte kommer få VIP?" Så med SF:s tillåtelse gick vi och skrev ner namn på de 300 första i kön för att få en lista så att inte folk som kom vid 7:00 skulle få biljetter före oss.
Detta verkade uppskattas enormt av alla som satt i kön.

Det var vid 5:40 som kaoset startade. Folk började resa på sig från sina köplatser. Alla som stod längst bak som hade köat sedan ca 4-5 sprang allt vad de hade mot ingångarna. Men vi hade SF på vår sida, vi som stod på någon lista skulle få komma in först.

Efter mycket jobb lyckades våran grupp på sju pers, de två som suttit bredvid oss + lite en annan tjej att styra upp det. Vart säkerhetsvakterna var vid den här tiden vet jag inte.
Vi var helt enkelt tio personer utan megafon, staket till vår hjälp eller någonting liknande som skulle organisera så att 1000 personer stod i en ordentlig kö. Runt 7:15-7:30 hade vi lyckats till största delen.
Något liknande magsår lyckades jag dra på mig också.

Insläppet gick förvånadsvärt lugnt till. Efter att vi alla gått längs med hela kön och förklarat att det inte hjälper att springa och tränga sig eftersom man då skickas sist så ordnade det sig. Polisen kom också vilket var en stor lättnad!

Redan vid halv nio hade jag fått mina två biljetter. Som tur är är de numrerade. Jag kanske inte fick de allra bästa platserna, men eftersom jag är i Göteborg dagen innan skulle jag inte kunna campa utanför Hovet också för att få bra platser.

Köade du också? I vilken stad? Om du köade i Stockholm, såg du mig/oss? Vi var i alla fall framme och pratade med en hel del människor och det var hur mysigt som helst ändå. Verkligen något speciellt att sitta så mycket människor tillsammans en hel natt!

Det var förresten jag och mina kompisar som sjöng "ja må hon leva". Gabbi fyller nämligen år idag och vid midnatt fick vi en stor del av kön att sjunga! Galet roligt!



Bildkälla
Fotot på kön taget utav mig.

Skrivet av: Jossan
Tid: 22:04:35
Datum: 2010-06-03
Anna
Det var verkligen grymt av er att starta det där listan. Det räddade min biljett. Och att styra upp hela kön också. verkligen grymt jobbat tjejer!
Tid: 22:09:52
Datum: 2010-06-03
Jossan
Anna: Vi är bara glada att vi kunde hjälpa andra! Man skulle ju blivit så sur om folk som kom efter fick biljett före >.<
Tid: 22:20:53
Datum: 2010-06-03
lucke
anmäl dig till veckans blogg om du vill :)
Tid: 01:07:47
Datum: 2010-06-04
Malin
Jag köade sen i tisdags kväll och var på plats nr 13 i kön och fick VIP-biljetter! :D
Tid: 07:38:12
Datum: 2010-06-04
-
Det var jättebra att ni ordnade upp det, tack så mycket! :D
Tid: 11:28:15
Datum: 2010-06-04
Rivera "VIP ansvarig"
Tjo Bre! Det är jag var den som höll i vip listan, tänkte bara höra om du kunde ladda upp dina bilder på face och gå med i gruppen ? :)
Tid: 12:25:47
Datum: 2010-06-04
Bells
Smart idé att ha en tävling om biljetterna :D
Tid: 12:42:28
Datum: 2010-06-04
JohannaC
Jaha, jag viste inte attb det var ni som ordnade upp allting :) Bra jobbat! Fast för oss längre bak funkade det inte sen :/ Typ några tjejer som kom vi6 kom brecis vid mig som kom vid halv fem, men jättebra med listan, för att de som köat så länge är ju värda att få bäst platser :D



Och jaddu, dig minns jag :D Askul att träffas, det borde vi göra igen :D Ska du på Twilight movie night? :D Vart isf?
Tid: 13:07:24
Datum: 2010-06-04
Mia
ja som johannaC sa så funkade inte för folk som inte var med på listan. Kom halv 3 med min kompis och vi var nästpåtur som skulle skrivas på listan, men ärligt talat visste vi inte om någon lista ens. kl 6 började kaoset och alla längre bak trängde sig och det blev fel, folk som kommer efter oss hamnade framför oss. Just dä var jag jättefrustrerad och arg men sen när jag insåg att vi skulle få biljetter struntade jag i det.



Bra tjejer att ni tog tag i det och försökte lösa situationen! cred till er!
Tid: 18:36:47
Datum: 2010-06-04
Jossan
Svar till er ovanför:

Nej, vi förstår att det inte fungerade längst bak. Men vi kunde inte skriva ner varenda person som kom heller! Vi var ju bara några tjejer på 15-16 år och det måste vara förståeligt att vi inte kunde lägga ner hela våran tid på att skriva ner namn...



JohannaC, nej! :'( Jag missar premiären utav Eclipse för att jag är på kollo på Gotland då. Kommer inte hem föränn den 8 juli. Men ska se den då istället! :)
Tid: 18:37:44
Datum: 2010-06-04
Jossan
Rivera "VIP ansvarig":

Jag är med i för många grupper på Facebook så kan inte gå med i fler om jag inte blir inbjuden. Tyvärr...
Tid: 21:40:19
Datum: 2010-06-04
Nirmela
Har en fråga till dig, om du kan svara.

Jag har platser på rad 6, 12-13 och rad 7, 1-2.

Vilka är bästa att ta? Tänker mer på utsikten. Om de sitter vid parketten, kommer de sitta mot oss, eller rakt framåt om du förstår vad jag menar? Hur ser man vilka nummer det är på stolarna och så vidare? :)
Tid: 23:00:35
Datum: 2010-06-04
Sara
Shit vad ni är grymma! Jag och min kompis som köade i elva timmar har pratat om er och vilken tur att ni styrde upp allt. Det hade verkligen varit kaos annars och utan er hjälp hade jag säkert inte fått någon biljett alls. Tusen, tusen tack!! <3
Tid: 04:23:26
Datum: 2010-06-05
Jossan
Nirmela: Jag har aldrig varit på Hovet förut så jag vet inte tyvärr...
Tid: 11:00:01
Datum: 2010-06-05
Amanda
Hejsan! Jag och min kompis köade hela natten och vi är verkligen tacksamma över att ni styrde upp allt! Ni är grymma!!

Alla fick ju två biljetter var, vilket betyder att jag och min kompis har fyra biljetter fast vi bara behöver två. Så om någon vill köpa hör av er via mail [email protected]. Högst bjudande gäller!
Tid: 19:47:20
Datum: 2010-06-07
Elin
Hej! Jag och mina kompisar satt precis brevid er i kön^^ jag med rosa jacka på bilden=) jättebra att ni fixa listan på kön!!^^
• Diskussion är tillåtet, men inga kränkande eller rasistiska kommentarer. Tack!
• Länkar till bilder som inte släppts officiellt av filmbolagen raderas.
• Innan du ställer en fråga, läs igen vår FAQ. Din fråga kan redan vara besvarad och vi kommer då inte att svara på den igen.
• Svar på frågor skrivs i samma inlägg du kommenterar (förutom förfrågningar om länkbyten). Ska vi svara i din blogg, skriv det i din kommentar.
• Reklam raderas i de fall den inte skrivs i våra veckoposter.
• Spam raderas. Vi tvekar inte för att blockera IP-nummer vid upprepade spamkommentarer.
• Ibland kan det se ut som om din kommentar inte skickats. Oroa dig inte, den har troligen gjort det. Är du osäker så skicka den igen. Råkar det bli dubbla kommentarer raderar vi den ena.

Kom ihåg mig?
Namn


E-mail [dold]


URL


Kommentar